Jak przechytrzyć jesienne przeziębienie

Napój imbir cytryna miód

Dopiero co nadchodzi sezon jesienno – zimowy a moją rodzinkę dopadło już przeziębienie. Dzieciaki chore, żona chora,  jeszcze tylko ja się trzymam i nie dopadło mnie przeziębienie (a przeziębienie dla faceta to tak jak witanie się ze śmiercią, przecież facet z katarem to facet umierający – tak twierdzi moja żona) Dlatego postanowiłem zadbać o swoją odporność, ale co to w ogóle jest odporność i jak działa? Czy wystarczy że nałykam się witamin z apteki i będę miał wzmocnioną odporność?

Co to jest odporność
Nasze ciało jest wyposażone sferę obronną która broni nasz organizm przed różnymi rodzajami infekcji.  Mechanizm ten tworzy różny zespół bakterii, które chronią przed wirusami, grzybami, mikroorganizmami i innymi bakteriami, które mogą wywołać chorobę. Zewnętrzna bariera ochronna to śluzówki, skóra oraz nasze reakcje tak jak kaszel, kichanie, biegunka czy łzawienie.  Jeśli bariera zewnętrzna dopuści do przedostania się bakterii i wirusów, organizm próbuje je zniszczyć zanim się rozprzestrzenią, a jeśli dotrą i zaczną robić spustoszenie po organizmie to odporność nadal atakuje aby całkowicie usunąć niechcianych gości. Wewnętrzna część układu odpornościowego to m.in grasica, śledziona, migdały, węzły chłonne i szpik kostny. Naszą barierę ochronną należy wspierać, a takich sposobów mamy kilka.
Jak budować odporność

Dieta, Dieta, dieta
Odpowiednie produkty spożywcze wzmocnią naszą odporność organizmu. Nasza Dieta powinna być bogata w warzywa i owoce, które dostarczą nam niezbędne pierwiastki i minerały. To dzięki owocom i warzywom wzmocnimy nasz organizm. Do jadłospisu powinniśmy wprowadzić takie pokarmy, które zapobiegają przeziębieniu, czyli: czosnek, chrzan, cebula, papryka, natka pietruszki, żeń-szeń. Oprócz produktów roślinnych musimy dostarczyć również mięso, ryby i nabiał, które dostarczą nam białko, witaminy i inne bogate związki mineralne. Pożywienie jakie powinniśmy spożywać jesienią powinny być przede wszystkim gotowane, podawane na ciepło. Idealne będą tutaj pożywne zupy domowe lub jednogarnkowe dania z duża ilością warzyw.  Należy unikać produktów przetworzony typu słodycze, napoje gazowane ale także produktów które wychładzają nasz organizm czyli lody, zimne napoje.  Pamiętajmy także o regularnym jedzeniu i nie jedzenie „w biegu”- złe nawyki nawyki żywieniowe w tym problemy trawienne obniżają układ odpornościowy

Ruch to zdrowie
Na odporność duży wpływ ma przede wszystkim styl życiamało ruchu, siedzący tryb życia przyczyniają się do zwiększenia podatności na infekcje.  Aktywność fizyczna nawet w postaci spaceru czy zabawy na świeżym powietrzu pozwoli nam zahartować organizm nawet jeśli aura jest niesprzyjająca (pamiętajmy aby ubierać się na cebulkę). Dodatkowo warto także wybrać się na basen, siłownie, aerobik aby się odstresować i rozgrzać ciało.

Cebulka
Przeziębienie jest często skutkiem wychłodzenia organizmu lub jego przegrzaniem. Dlatego kilka warstw ubrań pozwala nam regulować zmiany temperatur.

Prysznic
Zimny prysznic hartuje znakomicie nasz organizm. Pod koniec kąpieli, przez chwilę należy brać naprzemiennie ciepły i zimny prysznic. Należy pamiętać aby dokładnie także wytrzeć nasze ciało, aby nie wyziębić organizmu. Dodatkowo taki ciepło – zimny prysznic pobudza krążenie krwi, orzeźwia, przyspiesza metabolizm, zapobiega nadmiernemu poceniu oraz poprawia termoregulację organizmu.

Sen
Minimum 7-8 godzin snu, dzięki snu organizm uspokaja się i równoważy. Człowiek niewyspany i przemęczony nie jest wstanie funkcjonować poprawnie i w dodatku walczyć z wirusami i bakteriami.

Wietrzenie pomieszczeń
Zarazki przeważnie osiadają się na źródłach ciepła takich jak: grzejnik, kaloryfer czy piec. Dlatego należy wietrzyć regularnie pomieszczenia. Najlepiej jeśli będziemy wietrzyć to rano po pobudce lub parę godzin przed snem. Czyli otwieramy okna, zamykamy pomieszczenie i wychodzimy z niego – najważniejsze aby nie robić przeciągów. Pamiętajmy także aby nie przegrzewać pomieszczeń – optymalna temperatura to około 19-23 stopnie.

Higiena
Tylko 30 sekund, tyle nam wystarcza aby pozbyć się części zarazków które przynosimy na dłoniach, Myjmy częściej ręce mydłem.

Woda
O wodzie możemy pisać wiele, jest ona nam niezbędna do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Picie dużej ilości niegazowanej wody lub herbat ziołowych pozwoli na prawidłowe nawodnienie i ułatwi eliminację szkodliwych związków.

Stres
Stres powoduje zwiększone wydzielenie i produkcję związków, które zwiększają podatność na infekcje. Dlatego warto pamiętać o chwilach relaksu, aktywne uprawianie sportu czy stosowanie ziołowych preparatów.

Unikać tłumów
Miejsca publiczne, czyli komunikacja miejsca, markety to siedlisko wirusów i bakterii. Czy tego chcemy czy nie przenosimy je na swoich rękach lub odzieży do naszego domu. Ważnym aspektem jest także zmiana ubrania jak tylko przyjdziemy z dworu bo wnosimy na nim wiele zarazków. Dlatego staram się robić zakupy raz w tygodniu, raz a porządnie – a jeśli coś na szybko brakuje to sklep na wsi.

Unikać nałogów
Alkohol, papierosy i mocna kawa nie jest dobra dla naszej odporności. Alkohol np. wypłukuje z naszego organizmu proteiny, które są niezbędne do walki z wirusami i bakteriami. Ale nie popadajmy także w skrajność – ran na ruski rok możemy pozwolić sobie na grzane wino lub piwo.

Leki
Jeśli nasza dieta nie jest na tyle urozmaicona możemy uzupełnić je o witaminy, minerały w postaci tabletek. Ale nie należy tutaj przesadzać, najważniejsze witaminy i minerały należy dostarczyć w postaci zdrowej żywności. Ja przeważnie do swojej diety dorzucam ostatnio witaminę D3, czyli słońce w pigułce

Napar
Ja osobiście przygotowuje sobie również rozgrzewający napój składający się z 3 składników:  imbiru, cytryny i miodu. Do letniej wody dodajemy świeżo wyciśnięty sok z cytryny, do tego 2 łyżeczki miodu oraz starty drobno na tarce kawałek imbiru.

5 Comment

  1. Bardzo dobre – sprawdzone rady, ruch dieta, zdrowy styl życia, to podstawa.
    Fajny artykuł.
    Pozdrawiam
    Jarek

  2. Jak mnie bierze przeziębienie robię sobie na kolację kanapkę z czosnkiem i miodem, a do tego walę 50 czystej – 2-3 dni takiej kuracji i odpuszcza.

    1. whitefrog says: Odpowiedz

      Muszę to spróbować 😀 😀 szczególnie tą czystą 😀

  3. Tak, to prawda. Dieta, ruch, a po nim odpowiednia ilość snu to najważniejsze w takim okresie. 🙂 Ale czy witaminy? Mnie nigdy nie przekonywały te kolorowe tabletki reklamowane w TV wraz z nadejściem jesieni.

    Pozdrawiam. 🙂

  4. monika says: Odpowiedz

    Chyba się nie da przechytrzyć przeziębienia…u mnie to przynajmniej się nie udaje. Biegam, ćwiczę, jem owoce i warzywa a i tak przeziębienie mnie łapie. Co prawda zawsze stosuję lekarstwa z naturalnym składem. I po 4 dniach mogę zacząć dalej funkcjonować. Na kaszel, który jest u mnie najgorszy stosuję mój ulubiony dicotuss 🙂

Dodaj komentarz